kundetilfredshedsundersøgelse

En kundetilfredshedsundersøgelse gavnede virksomheden

Har din virksomhed nogensinde gjort sig selv den tjeneste at få foretaget en kundetilfredshedsundersøgelse? Her i firmaet havde vi overvejet det længe, før vi omsider kastede os ud i det. Vi havde hørt godt om det, men havde på det tidspunkt ikke umiddelbart et budget til den slags ’forbedringer’.

En kundetilfredshedsundersøgelse er en god investering

Som virksomhedsdrivende er man typisk ret opmærksom på hvad man vælger at bruge sine penge på. Vi havde et lille budget til marketing og promovering og så havde vi et andet lille budget til personale goder og forbedringer, så som fester, frugtordning og praktiske ting som toiletpapir, papirklips og den slags. Pengene var ikke voldsomt store, da vi for tre år siden første gang valgte at få foretaget en kundetilfredshedsundersøgelse. Dog valgte vi blot at prioritere lidt anderledes.

Den løsning vi endte ud i var ikke at afholde en sommerfest, og så snuppe et mindre beløb fra vores marketing budget. På den måde fik vi pludselig skabt et budget til forretnings forbedringer. Det man som virksomhed nogle gange glemmer, er at det ikke kun er de fysiske omgivelser der kræver en kærlig hånd en gang imellem. Det samme gør sig gældende for vores kunder og personale. Det betød at vi nu begyndte på at budgettere til kurser, mystery shopping og altså også en kundetilfredshedsundersøgelse.

En suveræn forretnings strategi

Vi kommer ikke udenom at der er omkostninger forbundet med at forbedre sin forretning. Dog er det noget man faktisk bør budgetere med som virksomhedsdrivende. En forretning i forfald, hvad end det er de fysiske rammer eller et ukøndigt personnale, er ikke attraktivt i kundernes øjne. Og i sidste ende er det jo kunderne de fleste virksomheder lever af.

En kundetilfredshedsundersøgelse er et rigtig godt led i en forretningsstrategi. Den hjælper dig nemlig med at forstå dine kunder, så du bedst kan give dem det de gerne vil have. Hvis dit budget er lille, og du måske ikke kan finde pengene andre steder fra, så kan du evt. starte med selv at stå for at udarbejde spørgsmål, formidle dem ud til kunderne og drage data ud af svarene.

Mit personale blev trænet i kundeservice

Vi valgte at fremskaffe et budget til at lade et professionelt firma stå for vores kundetilfredshedsundersøgelse. Jeg var nemlig blevet anbefalet at gøre det, gennem et netværk af andre professionelle erhvervsdrivende. Det bureau som vi benyttede til at stå for hele undersøgelsen, trænede endda mit personale efterfølgende via diverse kurser. De blev trænet i de ting, som vi vægtede lavt i undersøgelsen.